Press office och mediekontakter – så syns du mer i media

Media och alla företag och organisationer har ett ömsesidigt behov av varandra. Journalister behöver tips och nyhetsstoff som leder till bra artiklar och intressanta inslag. På motsvarande sätt är företagen beroende av publicitet och att i möjligaste mån kunna påverka bilden av den egna organisationen.

Det är utgångspunkten för goda och långsiktiga mediekontakter. Det gäller att ha en respekt för journalistens arbete och en förståelse för deras arbetssituation med ökad specialisering och en snabbare och mer digitaliserad medievärld.

Ett företag eller organisation har ett behov av att synas och komma till tals. Det kräver att man har någonting intressant att komma med, att det är begripligt - och att någon verkligen står längst fram och kommunicerar.

På Westmark Information har vi själva erfarenhet av att arbeta som journalister - och många års arbete som professionella medierådgivare.

Vi hjälper dig att identifiera rätt journalister, ta fram pressmaterial och regelbundet skicka pressmeddelanden om nyheter och händelser. Vi bokar in intervjuer och organiserar pressmöten eller större event.

Vi kan etablera ett s.k. press office, dvs. ta ett helhetsansvar för mediekontakterna eller fungera som ett komplement till din befintliga informationsavdelning.