Nya byråer i Indien och Australien för Oriella PR Network

Publicerad 24 sep 2012 | Mikael Westmark | Kommentera

Byrånätverket Oriella PR Network (www.oriellaprnetwork.com) där Westmark Information ingår har fått två nya partner i Indien och Australien. Candour Communications i Indien och Blackie McDonald Communications Group i Australien är de senaste tillskotten i det globala nätverket som nu består av 18 företag som verkar i 25 länder.

Det är två mycket viktiga regioner för Oriella PR Network. Australien har länge varit ett första stopp för företag som vill etablera sig i Australasien. Och BRIC-länderna Brasilien, Ryssland, Indien och Kina ser ut att bli de fyra dominerande marknaderna de närmaste åren.

Tidigare i år blev Buman Media i Ryssland och EASTWEST PR i Kina nya Oriella-partner – och VIANEWS i Brasilien har varit en partner under många år.

Här finns en Oriella-intervju med Drubajyoti Gayan på Candour som förklarar vad som händer i Indien inom affärslivet, tekniksektorn och PR-branschen (http://bit.ly/OGQCPf).

Både Indien och Australien kommer att vara med i Oriellas sjätte Digital Journalism Study (www.oriellaprnetwork.com/research), en årlig undersökning av över 500 journalister som analyserar hur digital media påverkar nyhetsarbetet i världen. Nästa rapport kommer att publiceras i maj 2013. 

Om Blackie McDonald
Den australiska byrån Blackie McDonald (www.bmcd.com.au) grundades 1988 och har sin bas i Sydney. Företagets huvudkompetens är PR för teknikföretag, men konsulterna har erfarenhet av marknader som bank och finans, tjänstesektorn, IT och telekommunikation, konsumentelektronik och detaljhandel. Bland kunderna finns Qantas, Panasonic, EMC, SAS, Lexmark och RSA.  

Om Candour Communications
Candour Communications (www.candour.co.in) är en fullservicebyrå med huvudkontor i Delhi och verksamhet i Mumbai, Bangalore, Kolkata, Chennai och Pune. Dessutom har de partnersamarbeten med 15 stora mediecenter över hela Indien. Företag är specialiserat på teknik, men också utbildning, hälsovård, finansiella tjänster, detaljhandel och livsstil. 

Om Oriella
Oriella är en sammanhållen allians av 18 byråer i 25 länder över hela världen. I Norden representeras Oriella av Westmark Information. Nätverket grundades 2006 av Horn (www.horngroup.com) och Brands2Life (www.brands2life.com) – två ledande oberoende byråer i USA och Storbritannien. Oriella-byråer är specialiserade på att integrera PR, sociala medier och digital kommunikation. Nätverket representerar globala varumärken och nystartade tekniska företag på den amerikanska kontinenten, Europa, Afrika och Asien. 

 

Bookmark and Share

Den abstrakta substantivsjukan

Publicerad 23 aug 2012 | Mikael Westmark | Kommentera

Kategorier: Mikael Westmark, PR, kommunikation

Tekniktrender kommer och går - och det är frestande att använda teknisk jargong för att visa att du är med och ligger i framkanten. Men PR- och kommunikationsbranschen har ett ansvar för att hålla sig vaken och inte smittas av den abstrakta substantivsjukan.

Vi är så ivriga att hoppa på alla nya tekniska trender att vi ofta missar vad det egentligen handlar om. Abstraktionerna blir ballonger som blåser iväg bort från publiken.

Ta "Big Data" som ett exempel, ett område att bevaka under 2012 enligt ledande industrianalytiker. Termen i sig försöker beskriva att det handlar om enormt stora mängder data. Men den kan tolkas på många andra sätt.

Under våren 2012 arbetade vi med en undersökning om ökande datamängder för en kund som omfattade stora organisationer i Sverige, Finland, Danmark och Norge. Resultatet visade tydligt att många inte fullt ut förstått vad Big Data är och möjligheterna med att också ta hand om varierande data från externa och webbaserade källor. Och "analys" betydde ett utvecklat beslutsstöd för en del - och att skriva ut vanliga rapporter för andra.

Som inom många andra områden byts konkreta substantiv ut mot mer abstrakta substantiv i IT-branschen. När man talar med kollegor som har samma kunskapsnivå fungerar det bra. Men när det handlar om att kommunicera brett riskerar du att tappa eller förvirra mottagarna helt.

Det är lockande att omfamna nya trender. Många av oss kommer ihåg IP-hysterin i slutet av förra århundradet. Begreppet "IP" (internet protocol) i ett pressmeddelande var en tydlig signal att företaget visste vad det pratade om. Och att börsvärdet skulle fortsätta att växa...

Utmaningen för PR- och kommunikationsbranschen är - som alltid - att ha ett utifrån-in-perspektiv. Att tydliggöra och exemplifiera det du pratar om. Och att vaccinera alla nya PR- och kommunikationskolleger från den abstrakta substantivsjukan.

Mikael Westmark
VD, Westmark Information AB

 

Bookmark and Share

Trovärdiga källor allt viktigare enligt ny global journalistundersökning

Publicerad 21 jun 2012 | Mikael Westmark | Kommentera

Medier runt om i världen erbjuder i dag mer digitalt innehåll, stöder fler tekniska enheter och använder allt mer digitala källor till sina artiklar än de senaste fem åren. Det framgår av en ny global journalistundersökning som i dag publiceras av Oriella PR Network. Undersökningen visar också att den digitala boomen på redaktionerna har banat väg för en återgång till traditionell journalistisk praxis: trovärdiga och inflytelserika källor har ett långt större värde 2012 än färdigförpackade nyheter.

Detta är den femte årliga studien av Oriella PR Network (www.oriellaprnetwork.com) och i år deltog över 600 journalister från 16 länder i Europa (däribland Sverige), Asien och den amerikanska kontinenten. Resultatet visar att medierna är försiktigt optimistiska trots den fortsatta ekonomiska osäkerheten. Över hälften (54 procent) bedömer att de kommer att få en större publik under året jämfört med 20 procent som tror på en minskning.

- Det är intressant att se hur journalister lägger allt större vikt vid inflytandet och trovärdigheten hos sina källor jämfört med tidigare - speciellt i sociala medier. Samtidigt kompletterar de allt mer sina nyheter med videor, informationsgrafik, appar och annat digitalt material. De företag som kan anpassa sig och stötta mediernas behov har långt mycket större möjligheter att lyckas med sin egen kommunikation, säger Mikael Westmark, vd på Westmark Information som ingår i Oriella PR Network.

Studien visar att användningen av online-video har dubblerats under det senaste året. 36 procent av journalisterna säger att de publicerar videor på nätet i dag jämfört med 20 procent under 2011. Dessutom har 40 procent journalistbloggar och 22 procent producerar själva sin informationsgrafik.

Medieföretagen lägger allt större fokus på digitalt innehåll och distribution för att öka intäkterna, och det återspeglas i en stadig ökning av mobilappar och egna Twitter- och Facebook-sidor. Andelen journalister som säger att de har appar har ökat de senaste tre åren och i dag har en av fyra publikationer en egen mobilapp. Omkring hälften uppger att företaget har Facebook-sidor (52 procent) och Twitter-konto (46 procent).

Den enda formen av innehåll som minskar är diskussionsforum. I dag har bara 26 procent egna forum jämfört med 37 procent när den första undersökningen gjordes 2008.

Källor spelar stor roll

Undersökningen visar att sociala medier är en naturlig del för en journalist som vill hitta nyheter - men bara om källorna är kända. Lite mer än hälften (53 procent) av journalisterna använder uppdateringar på mikrobloggar (t.ex. Twitter, Facebook eller Weibo) från kända källor. När källan är okänd, minskar förtroendet med hälften.

Användningen av vanliga bloggar i nyhetsarbetet är något lägre men följer samma trend: 44 procent av de som svarat använder kända bloggar som nyhetskällor, men bara 22 procent använder okända bloggar på samma sätt. Detta är tvärtom mot 2011 då 43 procent använde okända bloggar och bara 30 procent byggde sina nyheter på kända källor.

Resultatet visar klart att kända källor blir allt viktigare i nyhetsarbetet - och att traditionella sätt för företagen att få ut ett budskap minskar i betydelse. Användningen av branschexperter i nyhetsarbetet har ökat från 54 procent 2011 till 64 procent i år. Samtidigt är intervjuer med talespersoner nu journalisternas förstahandsval och ersätter pressmeddelanden som tidigare låg på första plats.

- Som journalister har vi inte råd att ta allt vi ser i sociala medier som sanning. Vi är alltid försiktiga med att bedöma trovärdigheten bakom alla källor som vi citerar - och ofta handlar det om personer som vi redan träffat och byggt en relation med. Men sociala nätverk är otroligt användbara som en bred mätare av det offentliga samtalet, säger Michael Rundle, teknisk redaktör på Huffington Post.

Oavgjort mellan print och online?

Undersökningen visar att tillväxten av online-medier på bekostnad av tryckta medier nu börjar sakta ned. Under 2011 svarade 50 procent att deras tryckta tidning, radio- eller tv-sändning hade den största publiken. I år svarar 47 procent samma sak. Samtidigt är proportionen av varje redaktions digitala nyproduktion - en grov uppskattning av nivån på investeringarna i digitala plattformar - i stort sett oförändrad sedan förra året: 45 procent av journalisterna under 2012 uppger att 60 procent eller mer av deras digitala produktion är ny (2011 var den siffran 46 procent).

Journalister runt om i världen är försiktigt optimistiska

Andelen journalister som säger att de gillar sitt jobb bättre jämfört med året innan har minskat kraftigt sedan 2011, men fortfarande är det färre som är missnöjda. I år uppskattar en tredjedel (33 procent) sitt jobb mer, jämfört med 43 procent 2011. På liknande nivå - 36 procent - ligger de som anser att redaktionens produktion har förbättrats under året, jämfört med 20 procent som uppger att kvaliteten har minskat. Framförallt är asiatiska journalister positiva till hur digitala medier påverkar deras arbete.

Klicka här för att ladda ned den fullständiga rapporten - och här för att ladda ned en överskådlig informationsgrafik.

Om Westmark Information

Westmark Information (www.westmark.se) är en kommunikationsbyrå med bas i Stockholm. Vi hjälper våra kunder att kommunicera effektivt - oavsett om det gäller PR, webb, reklam eller direktmarknadsföring. Westmark Information ingår i det oberoende nätverket Oriella PR Network som enda nordiska representant.

För mer information, kontakta:

Mikael Westmark, VD
Westmark Information
08-522 378 01
mikael@westmark.se

Om Oriella PR Network

Oriella PR Network (www.oriellaprnetwork.com) är ett nätverk av 16 oberoende kommunikationsbyråer i 23 länder över hela världen. Initiativet till Oriella PR Network togs av byråerna Horn Group i USA och Brands2Life i Storbritannien med stöd från andra byråer som de samarbetat med under lång tid. Oriella-nätverket har verksamhet i Europa, Asien och Amerika.

Mer information finns på:

Twitter: @oriellanetwork
Blogg: http://www.oriellaprnetwork.com/blog
LinkedIn: http://www.linkedin.com/groups/Oriella-PR-Network-4414211

Bookmark and Share
Oriella PR Network

Oriella PR Network

Ladda ned informationsgrafik om Global Digital Journalism Study 2012

Publicerad 21 jun 2012 | Mikael Westmark | Kommentera

Här kan du ladda ned ett dokument med informationsgrafik som sammanfattar undersökningen Global Digital Journalism Study 2012 från Oriella PR Network.

 

Detta är den femte årliga studien av Oriella PR Network (www.oriellaprnetwork.com) och i år deltog över 600 journalister från 16 länder i Europa (däribland Sverige), Asien och den amerikanska kontinenten.

Vi är med i det oberoende nätverket Oriella PR Network som enda nordiska representant.

 

Bookmark and Share
Oriella PR Network

Oriella PR Network

Ladda ned rapporten - Global Digital Journalism Study 2012

Publicerad 21 jun 2012 | Mikael Westmark | Kommentera

Du som är intresserad av hur journalister arbetar runt om i världen ska definitivt ladda ned den fullständiga rapporten!

Detta är den femte årliga studien av Oriella PR Network (www.oriellaprnetwork.com) och i år deltog över 600 journalister från 16 länder i Europa (däribland Sverige), Asien och den amerikanska kontinenten.

Vi är med i det oberoende nätverket Oriella PR Network som enda nordiska representant.

Bookmark and Share

PR och marknadsföring av ny trygghetstjänst

Publicerad 27 mar 2012 | Mikael Westmark | Kommentera

Kategorier: PR, marknadsföring

Entreprenörsföretaget Geomeer har valt att inleda ett samarbete med oss och reklambyrån Rodolfo. Geomeer har utvecklat en trygghetstjänst som använder det sociala nätverket som larmcentral - och förbereder nu en större marknadssatsning för att nå ut till helt nya målgrupper.

- Vi är mitt inne i en snabb tillväxtfas och då känns det naturligt att ta in experter på marknadsföring och PR för att ännu fler ska upptäcka våra tjänster. Det kommer att bli en intressant vår, säger Mikael Bergbom, VD på Geomeer.

Vi har fått PR-uppdraget och Rodolfo ska utveckla ett kampanjkoncept med fokus på digitala kanaler.

Geomeer är ett privatägt bolag. Bland ägarna finns bland annat affärsängeln Gustaf Brandberg som också sitter med i styrelserna för Secure Vending Sweden och spelföretaget Starbreeze.

 

Bookmark and Share

Ny webb av designteamet i New York

Publicerad 12 mar 2012 | Mikael Westmark | Kommentera

Kategorier: Oriella, Horn Group, Oriella Digital Journalism Study

Vårt PR-nätverk Oriella PR Network har precis lanserat en ny webb som ni borde kolla in. Den nya sajten har utvecklats av designteamet i New York på den amerikanska byrån Horn Group - en av nätverkets grundare.

www.oriellaprnetwork.com finns kundreferenser, presentationer av alla byråer och en sammanfattning av vår årliga journalistundersökning "Oriella Digital Journalism Study".

För alla teknik-freaks: Sajten är gjord med CMS-systemet Drupal (öppen källkod) och all information ligger i en molntjänst för att göra det enklare att utveckla och underhålla.

 

Bookmark and Share Nyare inlägg | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Äldre inlägg