Westmark i globalt och ideellt PR-samarbete med Tree-Nation

Tree-Nation har valt att inleda ett samarbete med kommunikationsbyrån Westmark för att få fler svenskar att återplantera träd runt om i världen. Företaget som har sin bas i Barcelona har byggt en plattform för att samla återplanteringsprojekt på ett och samma ställe. Sedan starten 2006 har fem miljoner träd planterats via Tree-Nation tack vare bidrag från 118 000 privatpersoner och 1 500 företag.

Westmark representerar Norden i det oberoende PR-nätverket Brands2Life Global – och 14 kommunikationsbyråer över hela världen kommer nu att arbeta ideellt för att profilera Tree-Nation och lyfta frågan om vikten av att återplantera träd.

Det är första gången som Tree-Nation anlitar ett byrånätverk för ett globalt projekt och arbetet koordineras av Canela PR i Spanien.

Tree-Nation vill motverka de negativa effekterna av avskogning och positionerar sig som världens största globala plattform för trädplantering.

Ett enda träd kan binda 250 kilo koldioxid under sin livstid – och sedan starten 2006 har fem miljoner träd planterats. Företaget hanterar i dag 174 planteringsprojekt i 33 olika länder runt om i världen.

Maxime Renaudin, grundare och CEO på Tree-Nation:

– Tree-Nation är en social plattform och ju fler personer som känner till oss, desto mer värde kan vi tillföra genom att återplantera träd. Tack vare samarbetet med Brands2Life Global Network hoppas vi kunna plantera en miljon fler träd under 2020.

Mikael Westmark, vd på Westmark:

– Vi behöver alla se över hur vi själva kan ta ansvar för vår miljön och öka medvetenheten om att det vi gör har konsekvenser. Återplantering är en viktig fråga och vi behövde inte tänka efter två gånger för att tacka ja till det här uppdraget. Vi är väldigt glada över att få chansen att bidra.

Fiona Goldsworthy, ansvarig för Brands2Life Global:

– De byråer som ingår i nätverket har gemensamma värderingar och är globalt erfarna. Vi inspireras mycket av Tree-Nations arbete för att motverka effekterna av avskogning. Därför är det ett stort privilegium att få vara med och öka medvetenheten om Tree-Nation och deras projekt.

Tree-Nation-projektet kommer att koordineras av Canela PR i Spanien och där ingår också Brands2Life (Storbritannien), Brands2Life US (USA), Blackie McDonald Communications (Australien), Sherlock Communications (Latinamerika), EMC PR (Tjeckien), Highwire (USA), Shachar-MC (Israel), Red Ribbon Communications (Sydafrika), Canela PR (Portugal), Buman Media (Ryssland), Fabriq (Frankrike), Adel & Link (Tyskland), Candour (Indien) och Westmark (Sverige).

För mer information, kontakta:
Mikael Westmark, vd, Westmark
mikael@westmark.se
0707-339810

Om Westmark
Westmark är en kommunikationsbyrå vars medarbetare har lång erfarenhet av PR, information och marknadsföring. Vi arbetar med strategisk kommunikation, genomtänkta kanalval och att hjälpa våra kunder att själva bli bättre på kommunikation. Mer information finns på www.westmark.se.

Om Tree-Nation
Tree-Nation är en plattform för återplantering som använder en egenutvecklad programvara för att koppla samman privatpersoner och företag med planteringsprojekt över hela världen. Bolaget grundades av Maxime Renaudin och har sin bas i Barcelona – och i dag arbetar man med över 70 olika återplanteringsprojekt. Sedan starten 2006 har över 118 000 privatpersoner och över 1 500 företag planterat 5 miljoner träd med hjälp av Tree-Nation. Mer information finns på https://tree-nation.com.

Om Brands2Life Global
Brands2Life Global Network är en grupp oberoende och entreprenörsdrivna kommunikationsbyråer över hela världen. Vi har alla samma syn på hur effektiva berättelser kan ge hållbara affärsmässiga effekter för våra kunder. Vi kan driva integrerade internationella kampanjer tack vare lång erfarenhet och en stark närvaro på lokala marknader. Mer information om Brands2Life Global finns här: https://global.brands2life.com/