Vem lyssnar på dig?

Vi träffar många företag som vill ha handfasta råd hur de ska bli bättre på att kommunicera. ”Hur kan vi berätta om vår verksamhet så att kunderna lyssnar och förstår hur bra vi är?”

Först och främst gäller det att inte falla i kommunikationens kardinalfälla - att prata för mycket om sig själv. En visdom som i högsta grad rör både arbetslivet och det privata men här koncentrerar vi oss på företag.

Vill du verkligen fånga intresset hos dina kunder och blivande kunder är det alltså nyfikenhet och mottagaranpassning som gäller. När du brinner av iver att räkna upp precis allt som du och ditt företag är jättebra på, hejda dig då en liten stund och vänd på steken. 

Exakt hur kan jag göra just den här kunden eller branschen bättre på att konkurrera och leverera? Hur ser kundens vardag ut? Och vilka av mina tjänster eller produkter kan hjälpa till att lösa de problem och trösklar som kunden har i sin verksamhet?

Övar du upp den förmågan kommer du att sopa konkurrenterna av banan och bli älskad av dina kunder.