​Fem frågor till Bengt Nylund, vd på Measol – experter på klimatsmarta solenergiprodukter

Det finns områden och ämnen som man brinner litet extra för. Ett givet exempel är teknik som är miljösmart och sparar energi – potentialen för en kommunikatör och rådgivare är enormt stor. Därför var det inte svårt att tacka ja till att arbeta med teamet på Measol som är experter på solenergi.

Tillsammans med digitalbyrån Yomaco har vi bland annat lanserat ett helt nytt varumärke, tagit fram en ny webb och fungerat som stöd inför mässor och säljaktiviteter.

Bengt Nylund är vd på Measol som är experter på smarta solenergiprodukter. Vi ställde fem frågor till honom om hur han ser på branschen och det egna företagets positionering.

1. Hur ser marknaden för solceller och solpaneler ut i Sverige? Märker ni av ett ökande intresse?

Absolut. Allt fler inser att det är både spännande, klimatsmart och ekonomiskt att producera sin egen el. Miljöfrågan blir också allt viktigare. Vi måste alla hjälpa till att minska vår koldioxidpåverkan. Som ytterligare ett led i vårt miljötänk jobbar vi också med närproducerade produkter.

2. Det finns en hel del aktörer inom ert område. Hur viktigt är det att synas och sticka av från mängden tycker du?

Det dyker nu hela tiden upp nya företag som vill sälja solcellspaneler i Sverige. Oftast fokuserar de på sälja så billigt som möjligt. Det gör att både kvalitet på produkter och kunskapen om solenergi ofta saknas. För oss har det från dag ett varit viktigt att arbeta med de allra bästa produkterna och därför sätter vi alltid kvaliteten före priset.

Det ska också kännas tryggt att ha oss som leverantör – Measol jobbar långsiktigt. Så är kunden bara ute efter att köpa det allra billigaste hänvisar vi till någon annan. Så ja, det är viktigt att synas och kommunicera det faktum att kvalitet leder till en långsiktig investering som både ger underhållsfrihet och bra energiavkastning under många år framöver. Kunder som bara fokuserar på pris riskerar att bli riktigt besvikna. Vi vill sticka ut som det självklara valet för den som tänker långsiktigt.

3. När du träffar en potentiell kund första gången, vilka är de vanligaste frågorna? Förstår man hur tekniken kan användas?

Vad är återbetalningstiden om jag installerar solceller? Det är den vanligaste frågan, sedan kommer: Lönar det sig verkligen att ha solceller i Sverige? Vi har ju så lite sol! Svaret på första frågan är 10-15 år – och på den andra ett rungande ja.

Ofta förstår man inte att man måste se både soltimmar och elproduktion över ett kalenderår utan ser kortsiktigt på sin solcellsinvestering. Man måste tänka lite längre. Elpriset kommer att öka och då ökar kostnaderna. Med solceller blir man inte lika beroende av höjda elpriser.

4. Ni har nyligen lanserat ett nytt företagsnamn och en helt ny grafisk profil. Vilken respons har ni fått från kunder, partner och andra? Vad tycker de?

Vår nya grafiska profil har inte nått ut riktigt ännu men visst har vi redan fått positiva reaktioner från de som lagt märke till den. Det tar lång tid att skapa ett varumärke och det kräver att man syns och visar sig på olika marknadsplatser. Jag är övertygad om att vår nya logga kommer att bli känd i Sverige.

5. Hur kommer det sig att du brinner just för frågor som energibesparingar, solenergi, LED-belysning? Varifrån kommer ditt engagemang?

Jag insåg redan för länge sedan att vi alla måste bidra till att skapa en bättre miljö, eller i alla fall se till att miljön inte blir sämre. Så mitt engagemang har funnits i många år. Tidigare var det mest fokus på miljön men de senaste tio åren har energifrågorna tagit mer och mer plats. Miljö och energi hänger verkligen ihop. Om du ökar din miljömedvetenhet så minskar du din energiförbrukning. Minskar du din energiförbrukning så blir din negativa miljöpåverkan lägre.

Det kan ske på olika sätt men alla kan och borde tänka på detta. Om vi i Sverige skulle installera solceller på våra tak så skulle koldioxidutsläppen minska kraftigt. Och det är just det som ska till för att vår fina planet ska fortsätta att fungera för kommande generationer.