Ärligt talat - behöver du medieträning?

För en kommunikationskonsult är en medie- och budskapsträning något av det roligaste och mest utmanande som finns. Det är hög energi i rummet och en härlig blandning av lätt frustration och mycket glädje.

Att själv stå framför kameran och bli intervjuad är dock inte alltid lika roligt (jag har gjort det själv - både på träning och i skarpt tv-läge). Hjärnan går på högvarv och man försöker komma ihåg allt man lärt sig och alla genomtänkta meningar som företaget bestämt att man ska använda.

Det är kanske därför inte underligt att det finns ett motstånd hos många chefer och specialister att praktiskt träna sig i att bli intervjuad i media. Det kan göra ont att se sig själv uppträda nervöst och famla efter orden. Men det är bättre att göra det under träningsförhållanden!

Inte bara videoträning

Under en medie- och budskapsträning får man inte bara en försmak av den spänning som uppstår när en reporter sträcker fram en mikrofon. Man får en chans att testa och finslipa de budskap som ofta är resultatet av skrivbordsarbete framför datorn. När man med egna ord ska säga samma sak är det inte lika enkelt.

Några saker att tänka på:

  • Att anlita en konsult för en medieträning är väl investerad tid. Då får ditt företag in en extern resurs som kan ställa de enkla och samtidigt svåra frågorna - och hela tiden behålla utifrån-in-perspektivet.
  • Men en träning är inte den andra lik. Ställ tydliga krav på vad ni behöver och se till att träningen anpassas efter det.
  • Repetition är också viktigt. Bara för att man medietränats en gång för fyra-fem år sedan så behöver färdigheterna trimmas regelbundet.
  • Och det är inte alltid som man behöver ta in en konsult för att hålla färdigheterna vid liv. Det fungerar utmärkt att repetera på egen hand. Testa själv genom att be t.ex. en kollega eller din partner intervjua dig - och finslipa sedan formuleringar och argumentation under en kvart.

Vill man utvecklas som talesperson och i sina mediekontakter, då ska man också lära sig av lyckade och mindre lyckade intervjuer i nyhetsprogrammen på radio och tv.

Slå på nyheterna i kväll och se själv vilka som framstår som trovärdiga, intressanta och sympatiska i tv-rutan!