Är det för mycket "jag" i sociala medier?

Hur personlig ska man vara i en blogg eller i ett twitterinlägg? Det är en fråga som debatteras flitigt av sociala mediemänniskor runt om i landet. Inte minst när man har åtminstone ett par hattar på huvudet: sin personliga och företagets offentliga hatt.

Brian Solis är en PR-veteran och en av förgrundsgestalterna inom sociala medier. När han nyligen besökte Stockholm och en fullsatt Disruptive Media-konferens var han väldigt tydlig: det är alldeles för mycket personligt prat om ingenting!

- Jag vill inte veta vad folk har ätit till frukost, sa Brian med emfas, och tillade för säkerhets skull att man ska fundera på om man är så viktig som man tror.

Andra var inte helt överens med honom. Under lunchen berättade flera deltagare om hur trötta de är på personer som bara bloggar eller mikrobloggar om jobb och torftiga saker. Skriver de inte personligt någon gång och visar sig från sin mänskliga sida också, då slutar man att läsa och följa personen.

Vad tycker du? Hur ska man twittra?